Tudd meg, hogyan lehetsz igazán hatékony!

Már volt ugyan szó a tervezésről, de minél kisebb elemekre bontjuk le a terveinket, annál átláthatóbbak és megléphetőbbek lesznek.
A napi tervezés ilyen – minden, amit megtehetsz, 24 órán belül valóban meg is történik, a legnagyobb részükre hatással vagy és lehetsz, ha hajlandó vagy irányítani az eseményeket.
5 lépés, hogy hatékonyan kezdd a napot!
  1. Először is kelj időben – minél tovább húzod a felkelést, annál inkább szétcsúszva kezdődik a napod. Legjobb persze, ha az adott napod már az előző este elkezdődik: gondold át, hogy mit fogsz csinálni, mit kell felvenned, mire lesz szükséged. Minél inkább elő van készítve a napod, annál kevesebb újratervezés és rögtönzés kerül bele. (Tudjuk, hogy Steve Jobs sem véletlen hordott ugyanolyan ruházatot szinte minden nap – az öltözködéssel kapcsolatos döntéseket meg is úszta.)
  1. Ha teheted (és miért ne tehetnéd???) indítsd a napot valamilyen átmozgatással, nyújtással: a tested órák óta pihen, az energiaszintje a béka feneke alatt. Egy jó nyújtás újra üzembe helyez, méghozzá a lehető legjobb módon. A jóga elég kézenfekvő választás, de nem jógázik mindenki, és nem is biztos, hogy reggel van erre 45-60 perced. Az egyik leghatékonyabb dolog, amit ismerek, és amihez nem szükséges a talaj felett lebegni éhgyomorra, az az Öt tibeti rítus néven ismert. (Ha nem találod, írj rám!) Ez nagyjából öt, max. 15 perc, és semmi olyat nem kell tenned, amit nem tudsz, vagy a tested nem képes rá.
  1. Meditálj. Igen, tudom, ez most megint sokaknak nem életszerű, de ha este nem meditálsz, akkor ez a legmegfelelőbb alkalom, hogy max 15 percben elvégezd ezt a rituálét. A meditációról, illetve annak testi és lelki hasznáról cikkek százai íródtak, nagyjából mindenki tudja, hogy milyen élettani hatásai vannak.
Én egy 15 perces, 6 lépésből álló vezetett meditációt használok, amit Vishen Lakhiani, a Mindvalley alapítója tett közkinccsé és ingyen hozzáférhetővé (angolul) – Youtube-on (is) megtalálod. (Ha nem találod, írj rám!)
  1. Fejben (és lélekben) készülj arra, ami aznap vár rád: gondold végig, hogy milyen feladatok várnak rád, priorizáld őket, és tisztázd, hogy milyen eredményre számítasz a feladatok kapcsán. Ez csak egy-két percet vesz igénybe, de ha nincs tiszta képed arról, hogy mit és hogyan kell megoldanod, akkor csak sodródsz az eseményekkel, mások irányítják a napodat.
  1. Igyál. Vizet. Mielőtt a kávéfőző után nyúlnál, igyál meg legalább két dl vizet, mert a tested ilyenkor már órák óta nem jutott friss vízhez. Én speciel (fél liter) meleg vizet iszom (ezt is kimutatták már, hogy jobb a szervezetnek) gyömbérrel, mézzel és citrommal ízesítve – tökéletes energiabomba a bennelévők minden egyéb áldásos hatásával kiegészítve.
Ha nehezen kászálódsz ki reggelente, akkor a fenti javaslatokat minden bizonnyal fenntartásokkal fogadod – legalább 2x15perccel kell korábban kelned. Cserébe viszont energikusabban és céltudatosabban kezdődik a napod, és mire mindenki más kimászik az ágyból, te már túl vagy egy sereg hasznos dolgok.
Van persze tovább is: sokan ezt a reggeli csendes időszakot használják ki tanulásra, tervezésre, elmélyülésre: ez sem ördögtől való, de némi szervezést igényel.
Ahogy mondani szoktam: mindennek ára van: kihagyhatod a hatékony napindítást, viszont akkor folyamatosan reaktív üzemmódban leszel, nem te irányítasz és nagyobb eséllyel fullad kapkodásba a napod. És mindannyian tudjuk, hogy fel lehet kelni korábban: ha megy a repülőd kora reggel, vagy el kell vinni a gyereket az iskolába, vagy a város másik felén lesz egy viszonylat korai megbeszélésed, meg tudod oldani. Mennyivel jobb, ha önként, saját elhatározásodból léped ezt meg!
Öt lépés tehát a hatékony napindításhoz:
  1. kelj időben
  2. nyújts, jógázz
  3. meditálj
  4. tervezd meg a napod
  5. hidratálj!
A Fókusznapló ebben is segít!
Ha tetszett, oszd meg másokkal is ezt a bejegyzést!
Please follow and like us:
error